ITÄRAJA VARMISTETTAVA RAUHAN RAJAKSI 28.3.2022

30.3.2022

Yhdysvaltojen johtama sotilasliitto Nato ei ole ratkaisu, vaan osa turvallisuuspoliittista ongelmaa. Jos Suomi luopuisi sotilaallisesta liittoutumattomuudesta, jännitteet lähialueillamme lisääntyisivät varmuudella. Suomen ja Euroopan turvallisuus ei voi vahvistua vastakkainasettelua ja aseistusta lisäämällä. Vai haluammeko todellakin paistatella päivää ydinasesateenvarjon alla?

ITÄRAJA VARMISTETTAVA RAUHAN RAJAKSI

Venäjän johtajan Vladimir Putinin aloittama rikollinen hyökkäys Ukrainassa on käynnistänyt asevarustelukierteen, josta hyötyvät ennen kaikkea tuhoamisaseita valmistavat yhtiöt ja niiden omistajat. Harhainen asevarainen turvallisuusajattelu on saanut entistä enemmän sijaa myös Suomessa. Turvallisuuspoliittiset vaihtoehdot halutaan vaientaa.

Barbaarinen sota Ukrainassa tuo karmealla tavalla esille sodan järjettömyyden, valtavat inhimilliset kärsimykset ja mittaamattomat aineelliset tuhot sodan molemmilla osapuolilla. Asevarustelu ja sota eivät takaa yhdenkään kansakunnan turvallisuutta. Sodat tuhoavat ympäristöä ja tekevät alueista elinkelvottomia. Turvallisuus voi olla vain yhteistä.

Suomen, Neuvostoliiton/ Venäjän raja on ollut toisen maailmansodan jälkeen rauhan raja. Kummankaan valtion ei ole tarvinnut pelätä aseellista maahantunkeutumista. Turvallisuuden takeena oli pitkään ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimus. Sopimuksella varmistettiin, ettei Suomen aluetta käytettäisi hyökkäykseen suurta itänaapuria vastaan, kuten oli aiemmin tapahtunut.

Neuvostoliiton romahtaminen käynnisti Suomen puolueettomuuden ja sotilaallisen liittoutumattomuuden murentamisen.  EU-jäsenyys, valtavat asehankinnat Yhdysvalloista, Suomen osallistuminen Afganistanin sotaan, ilman eduskuntaa tehty isäntämaasopimus Naton kanssa ja Nato-jäsenyyden propagointi tiedotusvälineissä ovat vauhdittaneet kehitystä. Suomi on vaarassa joutua etulinjan maaksi ja mahdollisen ensi-iskun kohteeksi.

Vielä ei ole myöhäistä muuttaa suuntaa. Suomen on kyettävä tekemään turvallisuuspoliittisia ratkaisuja, jotka vahvistavat sekä oman maamme että naapurimaiden turvallisuutta.  Maantieteelle emme voi mitään. Pietari ja Murmansk ovat jatkossakin Suomen rajan tuntumassa. Putinin sortohallitus on osoittanut olevansa valmis brutaaliin toimiin estääkseen Naton laajentumisen uusiin naapurimaihinsa.

Riikka Kaikkonen

SKP:N Jyväskylän piirijärjestön puheenjohtaja