VASTAUS HALLITUSTUNNUSTELIJAN KYSYMYKSEEN, 22.4.2023

11.5.2023

VASTAUS HALLITUSTUNNUSTELIJAN KYSYMYKSEEN

Kokoomuksen puheenjohtaja, hallitustunnustelija Petteri Orpo on tiedustellut puolueiden eduskuntaryhmiltä vastauksia lukuisiin kysymyksiin. Yksi kysymys liittyi koulutukseen ja kuului seuraavasti: ”Millä keinoin vahvistaisitte varhaiskasvatusta ja perusopetusta niin, että jokainen perusopetuksesta valmistuva nuori omaa riittävän luku-, kirjoitus- ja laskutaidon?”.

Vastaus kysymykseen on yksinkertainen: Valtion on tulevalla hallituskaudella lisättävä merkittävästi valtionosuuksia niin varhaiskasvatukseen kuin myös perusopetukseen, koska kunnat eivät muuten selviä niitä uhkaavasta rahoituskriisistä.

Pelkästään Jyväskylän sivistyspalveluja uhkaa ensi vuonna noin 10 miljoonan euron määrärahaleikkaukset. Jos tuollaiset leikkaukset toteutetaan, seuraukset ovat varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa katastrofaaliset. Sen jälkeen on turha kysellä kaikkien lasten luku-, kirjoitus- ja laskutaidon perään.

Jo nyt näyttää varmalta, että Jyväskylän kuudella peruskoululla on ensi syksynä yhteensä 18 määräaikaista erityisopettajaa ja kasvatusohjaajaa vähemmän kuin tällä hetkellä. Tämän estämiseksi Jyväskylän päättäjien on osoitettava riittävät määrärahat näiden työntekijöiden työsuhteiden vakinaistamiseen.

22.4.2023

SKP:n JYVÄSKYLÄN PIIRIJÄRJESTÖ ry