Rauhaa- ei ydinaseita, 24.8.2023 Ksml

24.8.2023

RAUHAA - EI TUKIKOHTIA

Suomi ja Yhdysvallat ovat kaikessa hiljaisuudessa valmistelleet jo ennen Natoon liittymistä keskinäistä sopimusta (DCA), joka antaa USA:lle mahdollisuuden perustaa maahamme sotilastukikohtia. Tosin hämäyksen vuoksi niitä kutsuttaisiin yhteisalueiksi, mikä mahdollistaa USA:n käyttämään alueitamme maalla, merellä ja ilmassa. Ne ovat eräänlaisia itsehallintoalueita, joissa toimivat Yhdysvaltojen omat lait ja käytänteet. Ensimmäisen kerran 80 vuoteen maaperällämme olisi vieraan vallan joukkoja. Näin luovuttaisimme paloja itsenäisestä valtiostamme USA:lle.

Tukikohdat ja niihin liittyvä Yhdysvaltojen sotilaallinen toiminta Suomen alueella lisäävät väistämättä jännitettä kahden ydinasevallan välillä, sillä ovathan Venäjän "pohjoinen pääkaupunki" Pietari ja Murmanskin ydinsukellusvenetukikohta hyvin lähellä. Venäjä tulee kokemaan tukikohdat provokaatioina, joihin se vastaa lisäämällä aseistusta Suomen rajalla, mikä taas lisää jännitettä lähialueellamme.

Ydinasevaltioiden liipasinsormi voi olla entistä herkempi, jos vaikkapa Venäjän rajaa lähestyy jonkinlaisia lentolaitteita, robottiaseita, jotka voisivat periaatteessa kantaa ydinaseita. Tilanne voi eskaloitua, jos ne tulkitaan alkavaksi ydinasehyökkäykseksi. Näitä alueita kutsutaan myös ansalangoiksi, koska tilanteessa, jossa Venäjä vastaa oletettuun hyökkäykseen, niin se merkitsee, että se on hyökännyt myös Yhdysvaltoja vastaan. Silloin tukikohdat voivat toimia sellaisina sytytyslankoina, että puhkeaa kaiken kattava ja tuhoava ydinsota.

On vaadittava avoimuutta asiaa käsiteltäessä. Kysymys on voimassa olevan perustuslain alaisesta toiminnasta. On etsittävä rauhaan ja sovitteluun suuntautuvaa toimintaa. Maamme tulee kieltäytyä ottamasta ydinaseita tai edes kuljettamasta niitä alueellamme.

Olen ollut mukana organisoimassa yli puoluerajojen tapahtuvaa kannanottoa, että Jyväskylä allekirjoittaisi kansainvälisen ydinaseet kieltävän liikkeen ICAN:in kaupunkivetoomuksen, jossa tuetaan liittymistä maailmanlaajuiseen ydinaseet kieltävään sopimukseen. Siinä ovat mukana tietysti ensimmäisenä Hiroshima ja Nagasaki sekä Sydney, Edinburgh, Oslo ja moni muu, monia erikokoisia kaupunkeja ympäri maailmaa. Helsinki on jo mukana, sekä pian Vantaa ja monessa maamme kaupungeissa on käynnistymässä toiminta kuntalaisaloitteen aikaansaamiseksi.

Anita Vakkeri, Säynätsalo, Jyväskylä