TULITAUKO SAATAVA GAZAAN VÄLITTÖMÄSTI, 29.10.2023 osaston kokous

29.10.2023

Nato-jäsenyyden myötä Suomi on sidottu yhä tiiviimmin Yhdysvaltojen politiikan myötäilijäksi. Satojen miljoonien eurojen asehankinnoilla Israelista, Suomi rahoittaa Israelin asetuotantoa ja sotakoneistoa samalla kun suomalaisten peruspalveluista ja toimeentulosta leikataan. Suomen asehankinnat Israelista on lopetettava.

TULITAUKO SAATAVA GAZAAN VÄLITTÖMÄSTI

YK:n yleiskokous vaatii välitöntä humanitaarista tulitaukoa Gazaan. Päätöslauselman puolesta äänesti 120 maata. Suomi äänesti tyhjää. Kannanotollaan Suomen hallitus hyväksyy kansanmurhan jatkumisen alueella.

Islamilaisen Hamasin suorittama terrorihyökkäys Israelin siviiliväestöä kohtaan pitää tuomita. Siviileihin kohdistuva terrorismi kaikissa muodoissa on tuomittava, niin myös Israelin äärioikeistohallituksen harjoittaman valtioterrorismi palestiinalaisia kohtaan. Hamasin toimet Orpon hallitus on tuominnut, mutta Israelin hallituksen toimet saavat Suomen hallitukselta hiljaisen hyväksynnän.

Gazassa, maailman suurimmassa avovankilassa on loppumassa vesi, ruoka, lääkkeet ja polttoaineet. Parhaillaan Israelin massiiviset sotavoimat moukaroivat aluetta ohjuksin ja pommein maalta, mereltä ja ilmasta. Suomi monien muiden Yhdysvaltain liittolaisten tavoin toivoo hurskastellen Israelin välttävän siviiliuhrien syntymistä. Vaarana on konfliktin laajeneminen.

Yleisesti annetaan ymmärtää, että Israelin ja palestiinalaisten konfliktissa olisi osallisena kaksi jotakuinkin tasavahvaa osapuolta. Yhdysvaltojen rahoittamat Israelin sotavoimat ovat kuitenkin täysin ylivertaiset palestiinalaisiin nähden. Vuosikymmenten ajan Israel on nöyryyttänyt palestiinalaisia ja perustanut laittomia siirtokuntia heidän mailleen. Näistä lähtökohdista kumpuaa myös palestiinalaisjärjestöjen harjoittama terrorismi.

Israelilla on oikeus olemassaoloon ja turvallisuuteen. Palestiinalaisilla on yhtäläinen oikeus omaan valtioon alueella ja turvallisuuteen. Kansainvälinen yhteisö on pettänyt palestiinalaiset. Pysyvä rauha, alueen turvallisuus ja vakaus on mahdollista vain lopettamalla Palestiinan miehitys ja palestiinalaisia sortava apartheid-järjestelmä.

SKP:n KYPÄRÄMÄEN OSASTO ry