López Miguel

SIT

Facebook: Miguel Ángel López Sánchez

Hyvä lukija,

Tämä on minun niin sanottu ”ehdokasesittelyni” ja koska en ole varma, jaksatko Sinä lukea pitkän esittelyn, varmuuden vuoksi teen niin, että kerron heti alussa vaaliteemani ja iskulauseen, jonka keksimiseen en ole saanut kansainvälisten markkinointifirmojen konsulttiapua.

• Sivistyksen ja kulttuurin on oltava kuntamme hyvinvoinnin kulmakivi ja kuntastrategian lähtökohta.
  • Jyväskylän kaupungin päätöksenteon pitäisi aina perustua vankkaan tutkittuun tietoon.
  • Vastuulliset, nykyaikaiset ympäristöpalvelut ja -huolto ovat myös sivistyneen kaupungin merkki, jolla on myös positiivisia taloudellisia vaikutuksia.
  • Ihmisten terveys ja hyvinvointi eivät ole kauppatavaraa.
  • Alueiden hoito tulee palauttaa takaisin kaupungin tehtäväksi.
  • Avoin ja demokraattinen kaupunkisuunnittelu ja maan käyttö.

Sivistystä ja kulttuuria päätöksentekoon

No niin, päätehtävä suoritettu! Nyt kerron sinulle kuka olen, mutta jos haluat saada heti laajemman kuvan minusta, paras keino on avata verkkoselain ja kirjoittaa vaikkapa ”Miguel Lopez Jyväskylä” tai ”Miguel Lopez Keskisuomalainen”.

Olen jo lähes 30 vuotta ollut Suomen kansalainen, joka syntyi Venezuelassa 62 vuotta sitten. Vaikka perheen, matkojen ja opiskelun myötä olen asunut erilaisilla paikkakunnilla ja erilaisissa maissa, Jyväskylä on ollut minun henkinen ja virallinen kotikaupunkini jo vuodesta 1979, lukuun ottamatta kolmea vuotta kahdeksankymmentä luvulla, kun oli Lahdessa kirjoilla. Toki, opiskelin vuodet 1984-1990 Barcelonassa, mutta silloin minun statukseni siellä oli opiskelija, joka asuu Suomessa, Jyväskylässä. Eli, ystäväni lukija, en ole paljasjalkainen jyväskyläläinen, mutta kyllä ainakin saapasjalkainen.

Työskentelen Jyväskylän yliopiston opettajana. Vastuualueenani on espanjan kielen ja Latinalaisen Amerikan opinnot. Ammatilta olen viestintätieteiden maisteri, joten olen pitänyt satoja luentoja koskien kansainvälistä yritysviestintää, kulttuurienvälistä viestintää ja semiotiikkaa. Jos haluat tietää enemmän minusta ammattilaisena, ei muuta kuin guuglaa ”Miguel Lopez Jyväskylän yliopisto”.

Jyväskylän kaupungilla olen ollut sivistyslautakunnan jäsen, tarkastuslautakunnan jäsen ja varavaltuutettu. Varavaltuutettuna tein tiivistä yhteistyötä henkilön, joka todennäköisesti tietää enemmän kuntapolitiikasta Jyväskylässä, eli pitkäaikaisen valtuutetun ja suuren paikallisen vaikuttajan Riitta Tynjän kanssa. Tässä on sanottava, että olen SKP:n listalla sitoutumattomana ehdokkaana, koska tietenkin jaan suurimman osan entisen puolueeni kuntavaaliohjelmasta, mutta ylivoimaisesti tärkein syy on se, että Riitta on samalla listalla.

Uskon vahvasti yhteiskuntaan, jossa jokaisella kansalaisella pitäisi olla samat mahdollisuudet nauttia laadukkaasta elämästä. Luonteeni vuoksi en pysty sivusta seuraamaan, miten kansalaiset kärsivät syrjinnästä, etenkin taloudellisesta, sosiaalisesta ja terveydenhoitoon liittyvästä syrjinnästä. Sen takia olen ollut mukana politikassa tavalla tai toisella koko elämäni.

Minulla on ollut, no, värikäs elämä. On vaikea sanoa, mitkä kokemukseni ovat eniten vaikuttaneet siihen, millainen ihminen minusta on muodostunut. Mutta muutamia asioita mainitakseni: 1. Myöhäisteini-iässä asuin vuoden Englannissa kveekariperheessä 2. Liftasin Amsterdamista Intiaan, kun oli 19-20-vuotias - matka kesti vuoden 3. Kolmen kuukauden matka USA:ssa ja Meksikossa. 4. Suomen kulttuurit ja arvot 5. Semiotiikan opiskelu Barcelonassa ja Imatralla.

Suurin saavutukseni? Tietenkin se, että minulla on 7 lasta: vanhin lähestyy 40 ikävuotta ja nuorimmat, kaksoset, ovat 7-vuotiaat.