Hävittäjähankinta arvioitava uudelleen 7.6.2020

26.6.2020

Korona-pandemia on tuonut uutta näkökulmaa asehankintojen mielekkyyteen ja tarpeellisuuteen ylipäätään. Keskinäisen riippuvuuden maailmassa asevarainen turvallisuusajattelu ei ole vastaus yhteenkään todellisista turvallisuusuhista. Uusilla hävittäjillä ei kyetä torjumaan pandemioita, kyberhyökkäyksiä tai ilmaston muutosta, päinvastoin miljardien käyttäminen hävittäjiin vaikeuttaa näiden uhkien torjuntaa.

Suomen HX-hävittäjähankinnassa aletaan lähestyä ratkaisun hetkiä. Korona-virus pakotti Suomen historian kalleimman asehankinnan valmistelun tauolle Suomessa ja hävittäjiä valmistavissa maissa, mutta nyt neuvottelut ovat uudelleen käynnistymässä, edellyttäen, ettei virus hyökkää uudelleen ja pakota hankkeen valmistelijoita perääntymään.

Korona-pandemian vuoksi Suomenkin valtio velkaantuu hurjaa vauhtia, talousviisaiden arvioiden mukaan noin miljardi euroa viikossa. Samalla ovat voimistuneet vaatimukset velkarahalla rahoitettavan hävittäjähankinnan uudelleen arvioinnista. Rauhanliikkeen ohella suomalaisten enemmistö alkaa olla sillä kannalla, että hävittäjähankintaa tulisi lykätä ja säästää siten valtion varoja.

Toistaiseksi Marinin hallitus on pitänyt kiinni aiemmista päätöksistä asehankinnoissa. Hallituspuolueista ainoastaan Vasemmistoliiton yksittäiset kansanedustajat ovat esittäneet julkisesti kritiikkiä hävittäjähankintaa kohtaan. Vasemmistoliitonkin kohdalla on vielä pitkä matka kritiikistä hävittäjähanketta vastustavaan kantaan. Voisihan ryhdikäs päätös vaarantaa puolueen jatkon hallituksessa.

Lopullinen päätös HX-hävittäjien ostamisesta on tarkoitus tehdä ensi vuonna. Sitä ennen hallitus valmistelee ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon ja puolustusselonteon. Kansalaisilla on nyt vaikuttamisen paikka. Hävittäjähankinnalle on vaihtoehtoja. Esimerkiksi nykyisten Hornet-hävittäjien elinkaarta voidaan jatkaa murto-osalla uusien hävittäjien hinnasta. Sinä aikana maailma muuttuu ja teknologia kehittyy ja voi käydä niin, että Suomi pelastuu muutaman kymmenen miljardin euron virheinvestoinnilta.

SKP:n Jyväskylän piirijärjestö ry