Asuinalueille tarvitaan lähitaloja 26.5.

26.5.2021

ASUINALUEILLE TARVITAAN LÄHITALOJA

Omassa kodissaan asuu ikäihmisiä yhä enemmän. Monet heistä ovat virkeitä ikävuosien karttumisesta huolimatta. Nykypäivän 70-vuotias on aivan toista kuin 30 vuotta sitten. Jotta ikäihmiset pysyvät toimintakykyisinä, tarvitaan myös kevyempiä vanhuspalveluja. Toisten ihmisten seura, yhdessä tekeminen ja terveellisen ruuan nauttiminen ovat monelle vanhukselle tärkeitä asioita, jotka ovat aiemmin mahdollistuneet lähellä, omalla asuinalueella sijaitsevassa päiväkeskuksessa. Moni on kyennyt liikkumaan sinne omin jaloin.

Jyväskylä aloitti jo viime valtuustokaudella vanhusten päiväkeskusten alasajon, kun osa niistä muutettiin kuntouttaviksi päiväkeskuksiksi, joihin pääsemiseen tarvittiin lääkärin lähete. Vuoden 2021 alusta lukien nykyiset päättäjät yksimielisesti lakkauttivat loputkin päiväkeskukset. Jäljelle jäi vain kaksi keskusta-alueella sijaitsevaa hyvinvointikeskusta, joista nykyisin käytetään nimitystä lähitalo. Eriarvoisuus Jyväskylän vanhusten keskuudessa lisääntyy, kun yhä useampi lähiöissä ja reuna-alueilla asuva vanhus jää kotiin.

SKP on vastustanut päiväkeskusten lakkauttamista asuinalueilta.

SKP esittää nyt, että eri asuinalueille perustetaan lähitaloja, joissa olisi päiväaikaan monipuolista toimintaa vanhuksille ja muille päivisin kotona oleville. Talossa voisi olla myös koululaisten ohjattua aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä iltaisin alueen nuorison ja muiden asukkaiden yhteistoimintaa.

sosiaalityöntekijä, eläkeläinen

kuntavaaliehdokas (komm)