Sepänkeskuksen alasajo – kuka siitä Jyväskylässä lopulta hyötyy, 20.9.2023 Ksml

20.9.2023

Sepänkeskuksen alasajo – kuka siitä Jyväskylässä lopulta hyötyy

Vajaa vuosi sitten kaupunginvaltuusto käsitteli Kyllikinkadun asemakaavaa, johon sisältyi nyt tyhjillään oleva Tapionkadun terveysaseman tontti sekä vieressä oleva Sepänkeskuksen tontti. Terveysasema on purettu ja kun pari muuta kaupungin omistuksessa olevaa rakennusta vielä puretaan, niin tontille voidaan valtuuston päätöksen mukaisesti rakentaa useita viisikerroksisia kerrostaloja.

Sepänkeskuksen osalta valtuusto hyväksyi käyttötarkoituksen laajentamisen sekä talon suojelun. Asian käsittelyssä Toimi Kankaanniemi (ps) esitti, että Sepänkeskusta ei tule suojella vaan kaava tulisi muuttaa sellaiseksi, että talo voidaan purkaa. Kun perusteluna tälle esitettiin tontin iso myyntiarvo ja rakennusoikeudella rahan tekeminen, niin ps sai palautusesitykseensä mukaan myös kokoomuksen ryhmän.

Valtaosa valtuustosta ymmärsi kuitenkin mm. Sepänkeskuksen tärkeyden kolmannen sektorin toimijoille ensiarvoisena kokoontumispaikkana, jollaisista Jyväskylässä on huutava puute. Järjestöissä voitiin huokaista helpotuksesta, kun uhka talon toiminnan loppumisesta väistyi.

Ilo oli kuitenkin ennenaikainen. Vajaa vuosi tuon päätöksen jälkeen Sepänkeskuksen toimijat saamme kuulla toiminnan loppumisesta, koska kaupunki on lakkauttamassa kokonaan avustuksen, jonka turvin KYT on voinut pyörittää Sepänkeskusta. Kaikki toimijat toki maksamme myös kohtuullista vuokraa tiloista. Talouden tasapainottamisohjelmassa todetaan ykskantaan, että kaupunki luopuu Sepänkeskuksen tiloista.

Jäävätkö tilat tyhjilleen ja me talon käyttäjät taivasalle? Jos näin käy, se on todella tylyä politiikkaa kaupungilta, joka usein pyrkii siirtämään vastuuta toiminnoistaan kolmannelle sektorille. Lukuisten eläkeläisjärjestöjen omatoiminen ja monipuolinen toiminta on juuri sitä ennalta ehkäisevää työtä, johon yhteiskunnan palvelut ovat riittämättömät. Kuinka viisasta on viedä siltä tilat alta?

Vai saammeko ehkä vastuksen kysymykseeni jonkin ajan kuluttua, kun talossa alkaa tuottamattomien eläkeläisten sijasta toimia tuottavaa bisnestä? Millä hinnalla, kenelle ja kenen toimesta?

Riitta Tynjä, jyväskyläläinen eläkeläinen